Auteur Topic: Darmkanker met uitzaaiing naar lever  (gelezen 10718 keer)

fremalies

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Darmkanker met uitzaaiing naar lever
« Gepost op: januari 24, 2010, 16:09:40 pm »
Hallo iedereen,
ik ben een man van 60 jaar met darmkanker en uitzaaiingen naar de lever.
Mijn verhaal:
Ik had géén voorverhalen van pijn of ziekte ben getroffen als een donderslag bij heldere hemel.
op 12 december 09 bij het binnenbrengen van de kerstboom had ik me pijn gedaan in mijn buik door het heffen,
ik dacht eerst dat zijn mijn buikspieren.
Op zondag 13 december nog steeds buikpijn maar in feite niet genoeg pijn om er een dokter bij te halen.
Tegen de middag toch maar de dokter van wacht laten komen,na onderzoek bleek het voor hem een blindedarmontsteking was.
Omstreeks de middag vertrokken naar de spoed en onmiddellijk een CT scan,met als resultaat kwaadaardige darmkanker met
uitzaaiingen op de lever.(slik)
Dezelfde dag nog een volledige darmspoeling en de maandag op de tafel.
Resultaat 30 cm dikke darm weggenomen en die was klaar om open te springen (wat een geluk).
Na een heel snelle herstelling op 22 december terug thuis.
Moet wel zeggen dat ik van die ingreep geen minste moeite of pijn heb gehad.
Begin januari 2010 naar UZ Gent voor een PETscan en Fibroscan.
Resultaat van de PETscan,kwaadaardige uitzaaiingen enkel op de lever (enkel de rechterkwab) in de rest
van het lichaam geen verdere metastasen gevonden. (oef,wat een opluchting)
Daar gesproken met de Prof dus eerst chemo met AVASTIN gedurende 6 keer om de twee weken en daarna zal er gezien worden hoe het verder moet met de lever.Waarschijnlijk zal de volledige rechterkwab moeten weggenomen worden.(afwachten is de boodschap)
Dinsdag 19 januari eerste chemo gekregen en nog 2 dagen met pompje thuis,op dezelfde dag nog een portacat laten steken.
Ik ben heel tevreden want ik heb van de chemo heel weinig nevenwerkingen,behalve slechte eetlust en vieze chemosmaak en reuk.
Na mijn verhaal komt mijn vraag:zijn hier mensen met een gelijkaardige situatie,zo ja had ik graag uw verhaal vernomen.
Aan wat moet ik mij verwachten of voorstellen van die leveroperatie.
Mijn beste dank bij voorbaat. Ik ga er tegen aan met volle moed.
Groetjes,
Freddy

marie p

• Bekijk profiel
Re:Darmkanker met uitzaaiing naar lever
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2010, 21:56:29 pm »
Beste Freddy,
Jouw verhaal is gedeeltelijk het mijne. April 2007  kreg ik net als jij de diagnose darmkanker. Ik was ook niet ziek en had nergens last van. Door te niezen ( hooikoorts) kreeg ik plots heel erg buikpijn. de huisdokter dacht dat er een scheurtje in de buikspieren zat en vond het raadzaam een echo te laten nemen. Daarop was de tumor te zien. De volgende week al werd ik geopereerd en er werd ook 30 cm van de dikke darm weggenomen. Ik ben wel behoorlijk ziek geweest hiervan. Ben 10 dagen in het ziekenhuis geweest en toen ik weer thuis was kon ik niet bewegen doordat de buikspieren verkrampt waren. Dit heeft toch nog een 5-tal dagen geduurd. Er waren geen uitzaaingen bij mij maar toch moest ik een chemo-kuur van een half jaar volgen. Ik kreeg hiervoor xeloda. de eerste maanden heb ik hier weinig last van ondervonden maar vanaf de derde maand kreeg ik grote blaren en kloven op handen en voeten en naar het einde toe was de vermoeidheid overheersend. Wat betreft die leveroperatie kan ik je dus niets vertellen. Wel heeft de vader van een collega van me deze operatie ondergaan en ook een stuk van zijn longen werd weggenomen omdat daar ook uitzaaingen waren. Dit is nu 8 jaar geleden en sindsdien is die man kerngezond en heeft nergens last van. Verwacht niet te veel reacties op wat je hier schrijft want op dit onderdeel van het forum wordt heel weinig gereageerd heb ik ondervonden. Vandaar dat ik het wel wilde doen. Veel sterkte en groetjes,
 Marie

fremalies

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2010, 16:06:44 pm »
Hallo Marie,
hartelijk dank voor je reactie op mijn bericht.
Nu dinsdag 2 februari ga ik mijn tweede chemobeurt halen,hopelijk
zonder nevenwerkingen zoals de eerste keer??

Momenteel gaat met mij alles goed,heb nergens pijn of last van,gebruik ook
niets van medicatie.
Moraal is héél goed,slaap heel goed en heb goede eetlust.
Ik kan voor mezelf niet geloven dat ik kanker heb.
Hopelijk blijft het zo.
De groetjes,
Freddy

pascale

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2010, 19:55:34 pm »
hallo Freddy,

Jouw verhaal en het gevoel van 'een donderslag bij heldere hemel' komt mij maar al te bekend voor, ook ik maakte dit mee. Mijn gevecht begint een kleine 2 jaar geleden en duurt tot op vandaag in zekere zin voort (ik stel me soms de vraag of je ooit kunt zeggen dat dit gevecht voorbij is?) Het begin van mijn ziektegeschiedenis kun je terug vinden onder mijn vroegere berichten (kun je via mijn profiel nalezen). Ik schrijf je vooral om je vragen mbt. de lever te beantwoorden. Na mijn darmoperatie(aug. 2008) kreeg ik 3 kuren chemo en vervolgens werd in december 2008 m'n leveroperatie gepland. Bij mij ging dit als volgt : ik had volgens de pet-scan 4 uitz. op de rechterlob van m'n lever, ze hebben 60% (de voll. rechterlob) van m'n lever weggenomen - max. kan men 70% weghalen, de lever is het enige orgaan dat terug kan aangroeien!! De operatie was iets zwaarder dan in had ingeschat, bij mij  hebben ze het niet met kijkoperatie kunnen doen, ze hebben moeten snijden, toch een jaap van zo'n 25cm. Na de operatie had ik weinig pijn, je krijgt een pijnpompje , dus da valt wel mee. Maar ik sliep heel veel, naar het schijnt is dit normaal als je recupereert van iets ivm je lever. Ik ben welgeteld 14dagen in het UZ gent gebleven en daarna heb ik het nog zo'n 6 weken heel rustig aan moeten doen, temeer daar ik ondertussen ook nog 3 maand chemo heb gekregen. In april 2009 zat mijn laatste chemo erop en sedertdien ben ik 'herstellende'. Sinds oktober werk ik terug ,eerder minimaal slechts 12u - ik had een full-time job!! - en ik moet eerlijk zijn dat ik nog steeds heel vlug vermoeid/uitgeput ben. Het is natuurlijk moeilijk te achterhalen wat de ware reden van m'n vermoeidheid is, ik heb én chemo én bestralingen én 2 zware operaties ondergaan, vermoeidheid kan ook veroorzaakt worden door leverproblemen en daarbij komt dat ik nog twee pubers in huis  heb die zorgen dat er leven in de brouwerij is  :o.
Ik probeer alles een plaatsje te geven en de draad van m'n leven weer op te pakken (de ene dag lukt dit al beter dan de andere!) en ik probeer m'n lichaam te aanvaarden met de beperkingen die er zijn. Ik heb deze veldslagen alvast overwonnen en daar trek ik mij aan op! Blijf positief en ga ervoor !!
veel moed,
pascale

fremalies

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2010, 20:29:35 pm »
Vervolg van mijn schrijven van 24 januari 2010.
Laatste chemobeurt was donderdag 1 april idd dit was geen grap.
Alle chemobeurten  heel goed doorstaan zonder noemenswaardige nevenwerkingen.
Dus dat was al een hele opluchting dat alles zo vlot is verlopen.
Op 22 april naar UZ Gent voor een nieuwe PET scan,resultaat was heel goed chemo
heeft zijn werk goed gedaan,metastasen op de rechterleverkwab waren nog amper merkbaar.
Ik voelde me ook heel goed,kon goed eten drinken en slapen,werken was iets minder ik was
vrij snel moe. Fietsen viel heel goed mee.
Ik kreeg vrij snel schrijven van UZ Gent om me uit te nodigen voor mijn leveroperatie.
De operatie zou verlopen in twee fazen waarvan de eerste is doorgegaan op maandag
10 april en ik nu reeds herstellende ben van deze ingreep.
Omschrijving van de eerste ingreep,verwijderen van de galblaas en de bloedtoevoer verhinderen 
zodanig dat rechterkwab geen functie meer heeft en moet afsterven.
Dat deel heeft dan ook nog een alcohol behandeling gehad om het proces te laten versnellen.
Waarom deze toepassing,wel door het uitschakelen van de rechterkwab gaat de linkerkwab heel
snel in volume toenemen en zal het linkerdeel zijn werking doen van een volwaardige lever.
Deze methode is blijkbaar vrij nieuw,dus afwachten maar. 
Op maandag was de operatie en op woensdag was ik al terug thuis,ik mocht van de Prof zelfs op
dinsdag terug huiswaarts wat voor mij wel iets te snel  leek.
Moment van mijn schrijven is zaterdag en voel mij al heel goed qua pijn ,eten drinken en slapen gaat allemaal vlot.
Maandag 31 mei moet ik mij terug aanbieden in UZ Gent voor een CT scan om het levervolume te
kunnen bepalen . Indien er voldoende aangroei is zal de rechterkwab dinsdag weggehaald worden.
Het verblijf voor deze ingreep is voorzien  van één week .
Ik duim al voor de goede afloop,en ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes, Freddy Verstricht

anoniemX

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2010, 18:49:52 pm »
Beste lotgenoten van mijn mama,

Mijn moeder is 69 jaar en kreeg 14 dagen geleden ook te horen dat ze darmkanker heeft (tumor van 15 cm) met uitzaaiingen naar de lever.
Ook voor ons een donderslag bij heldere hemel. Was ze niet zo drastisch afgevallen, we hadden het niet geweten.
Vorige week heeft zij haar eerste chemokuur gekregen. Zij had wel een soort verlamming aan haar tong/keelholte waardoor ze moeilijk kon spreken. Hiervoor heeft ze een prikje gekregen en dat was dan wel verholpen.
Voor de rest heeft ze 1 dag pijn gehad in de buik en enkele dagen bijna niets gegeten behalve soep. Na 6 dagen was ze min of meer de oude.
Ondertussen drinkt zij 2 X per dag Xango (drank op basis van mangostenen) en 1 X per dag een koffielepel Cressana in haar soep.
Heeft iemand ervaring met deze producten?
Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte!

Carla

rrheyn

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 24, 2010, 19:32:33 pm »
mangosteen is vers verkrijgbaar en cressana is waterkers in gevriesdroogde vorm.
Beide zijn echt duur luxevoedsel en eigelijk overbodig als je wat van koken kent.
Onze voorouders aten dat niet of konden dat niet betalen.
Zij aten granen, seizoensgroenten uit eigen streek.
Ze aten af en toe vlees, meestal gekookt ! Wij eten westers, veel gebakken rotzooi mooi verbrand , wat cancerogene stoffen nog meer vergroot.
We eten eten bergen zuivel en ijsgekoelde dranken ! Niet moeilijk dat het bedweterige westen zoveel kankers per inwoner heeft.
Nu gewoonten zijn verslavend en vader en zoon , moeder en dochter geven elkaars etensgewoonten door. Tv reklame doet ons nu ook kilo's creme glace eten, donuts, en nog meer vlees ! We denken dat dit normaal is, maar 100 jaar geleden waren onze voedingsgewoonten anders.
Willen we de kanker-pandemie stoppen in het westen, zullen we onszelf moeten herprogrammeren naar zuiver basisvoedsel ! Maar geen nood het is nog lekker ook !:)