Auteur Topic: Pijn na mastectomie en angst  (gelezen 2392 keer)

bvb79

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Pijn na mastectomie en angst
« Gepost op: december 11, 2010, 22:42:21 pm »
Hebben meer mensen daar last van gehad?
Ik ben nu 1,5 week geleden geopereerd en de eerste week na de operatie niet veel last gehad van pijn,maar nu voelt het aan alsof mn ribben gekneusd zijn en bij elke beweging voel ik gewoon een stekende pijn.
Helaas is dat niet het enigste..een paar dagen geleden voelde ik in mn buik net onder mn ribben een paar knobbels,waarvan 1 grote,heb er al dagen niet van kunnen slapen en de angst zit er weer goed in :(
Maandag heb ik een afspraak bij de borstkliniek (bespreking behandeling) en ik hoop dat alles gaat meevallen.
De eerste weken na de diagnose kon ik nog vrij positief over de ziekte praten maar het is net alsof ik nu pas ga beseffen wat er eigenlijk aan de hand is.
Ook ben ik veel gaan lezen..verhalen van lotgenoten enz en daar werd ik ook niet vrolijker van omdat het in de meeste gevallen niet positief was.
Krijg het gevoel dat ik niet meer weet hoe ik met deze ziekte om moet gaan en dat het moeilijker gaat worden om positief te blijven denken na alle verhalen die ik al gelezen heb.
Herkennen jullie dit?

clousaeuke

• 42 jaar een lieve man en twee kindere 10 en 15 jaa
    • Bekijk profiel
Re:Pijn na mastectomie en angst
« Reactie #1 Gepost op: december 12, 2010, 10:48:11 am »
Hallo,
Wat herken ik jou verhaal zo goed!!Bij mij was dat ook zo dat alles redelijk goed was tot na de operatie,dan begon bij mij ook die malle molen te draaien en al die gedachten te komen,en zoals gij het al zegt denk ik ook dat het gewoon het besef is dat er komt dat ons leven nooit meer hetzelfde zal zijn en ook de angst van wat gaat er nog allemaal gebeuren!!
Ik ben in juli 2009 geopereerd en heb daarna nog chemo en bestraling gehad en ik heb nu nog altijd die pijn aan mijn ribben en die borst is ook heel gevoelig,heb overal gewrichtspijnen en spierpijnen,ben nog regelmatig moe en dan is er die angst die overheerst soms zo erg dat ik niet weet waar er mee heen en niet normaal kan funcioneren.Ik wil je helemaal niet ontmoedigen maar zo is het nij mij maar daarvoor hoeft het niet zo bij u te zijn hé,maar wil u gewoon duidelijk maken dat wat je nu voelt wel normaal zal zijn hoor,het is nog maar pas ook hé.
Ik hoop dat de verdere behandling zal mee vallen en dat je niet te veel last zal hebben.
LIEVE GROETJES HEIDI

pascale1

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 12, 2010, 10:58:15 am »
hey,

ja hoor dat is heel normaal die pijn na een masectomie. Ik heb ook de eerste weken enorme pijn gehad aan mijn ribben en borstbeen, het bleef maar duren, in plaats van te beteren werd het erger. Ze hebben me toen gezegd dat het waarschijnlijk was omdat ik zo mager ben. Ze hadden ook mijn borstbeen en rib afgebrand om eventuele cellen te verwijderen. Dus ja, da kan geen goed doen achteraf hé.
Als  het echt teveel pijn deed ,nam ik een dafalgan forte.
En ja, je gedachten, zal wel normaal zijn zeker, je word over en weer gesleurd door negatieve en positieve  gedachten...
Heel pijnlijk en verwarrend, maar je zal er doormoeten...spijtig genoeg
Maar wij gaan je hier zoveel mogelijk daar bij helpen!!!! daar kan je van op aan!!!
dikkke knuffel
pascale1

witte vlinder

• borstkanker van 2006 en herval aan oog in 2012
    • Bekijk profiel
    • http://users.telenet.be/SabineMoons/Dagboek.html
« Reactie #3 Gepost op: december 12, 2010, 20:43:53 pm »
ja hoor is héél normaal, heb ook lang pijn gehad na verwijdering van de borst
vooral onder mijn arm had ik veel last, had daar strengen zitten, kon mijn arm niet volledig strekken
ben toen naar de kinesiste geweest om die te laten breken, pijnlijk, maar naderhand deed dat goed
angst herken ik zeker, nu na 4 jaar heb ik nog regelmatig angst
maar ik heb beter met mijn angsten leren omgaan door mindfulness te doen
groetjes Sabine

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 13, 2010, 10:52:24 am »
Van de operatie zelf:zowel de botssparende als de volledige amputatie heb ik eigenlijk weinig hinder gehad.Ik kon uiteraard de arm niet gebruiken en ik had belemmering door die ambetante drains,waar ik mee naar huis ging:maar dat was het dan ook.De wonde geneesde heel goed.Ik had een borstsparende operatie op maandag,toen ik de woensdag op controle ging(en tevens te horen kreeg dat ik terug de operatietafel op moest)was er eigenlijk enkel een mooi potloodlijntje te zien.Ook na de amputatie vond ik het er eigenlijk vrij goed uitzien.Pijn in het weggenomen deel heb ik eigenlijk niet echt gehad.Wel zo van die speldeprikken:men legde me uit dat dit zenuwen zijn,die zich aan het herstellen waren.In mijn andere borst heb ik tussen de linkeroperatie en chemo een biopsie gehad omdat ze daar ook een verdacht letsel hadden gezien op de foto's:dat werd weggezogen onder MRI(het was gelukkig niet kwaadaardig).Daar heb ik lang mee gesukkeld vooraleer het genezen was,bloedde ook heel lang vanbinnen.Nu meer dan een jaar verder kan ik nu nog steeds pijn hebben op de plaats waar ze dat ding wegggehaald hebben:het is dan precies of ik heb pijn op de leegte die ze daar gemaakt hebben(weet wet dat het zo niet is,maar zo voelt het aan).Denk dat al of niet (veel) pijn te maken heeft met hoe ze de operatie doen,waar de tumor juist gelegen is en tot hoever ze moeten gaan